Jaarverslag 2011-2012Wilko, 01-07-2012

Op 8 september 2011 werd het nieuwe seizoen van de Plusscouts geopend. Tijdens de groepsavond werd vergaderd over het jaarprogramma van het komende seizoen en was er een diashow van PlusScouts foto's. Op 20 oktober zouden we een excursie gaan maken naar de werkzaamheden omtrent de Zuid Willemsvaart, echter kon dit helaas niet doorgaan en daarom had Arthur een bosspel bedacht. In de Eerdse bossen moesten we, verdeeld in twee teams, kwartetkaarten op bomen prikken. Vervolgens was het de bedoeling om de kwartetkaarten van het andere team te gaan zoeken en zo kwartetten samen te stellen. Overdag zou dit natuurlijk een eitje zijn, maar het werd enigszins moeilijker doordat we het speelden in een pikdonker bos.

Tijdens onze groepsavond op 8 december hebben we wederom een kerststal gepioneerd voor de kerstmarkt van de jongere speltakken. In weer en wind hebben enkele Plusscouts zich hiermee bezig gehouden. Ondertussen waren anderen lekkere hapjes aan het maken zoals kaasstengels en worstenbroodjes. Deze vielen in goede smaak bij de knopers buiten. In januari werden tijdens de Marco-quiz de cognitieve talenten van de Plusscouts onder de loep genomen. De quiz bestond uit diverse onderdelen. Er waren verschillende vragenrondes, maar we moesten ook opdrachten uitvoeren zoals bijvoorbeeld ook een zo hoog mogelijke toren maken van papier, plakband en saté-stokjes. Als slotopdracht werd één van de groepsleden omwikkeld met wc-papier en degene die zich (zonder handen) als eerste wist te bevrijden, had gewonnen. Het was een ontzettend grappige en leuke quiz.

Tijdens het crea-programma op 9 februari konden we verschillende dingen knopen zoals een dasring of een fluitenkoord. Op 15 maart hebben we ons bezig gehouden met het branden van boomschijven welke nu te bewonderen zijn op de deuren in het Scouting gebouw. We zijn 10 mei op excursie geweest naar de Eendenkooi van Familie Gloudemans op de Vlagheide. We kregen uitleg over het vak van kooiker, een rondleiding over het eigen terrein en over de voormailge vuilstortplaats in de omgeving. We hoorden wat de gemeente allemaal van plan was met dit gebied. Dat was erg interessant. We sloten de avond af met een gezellig kampvuurtje op het eiland.

Op 2 en 3 juni vond het PlusScouts weekend plaats. De deelnemers hebben op zaterdag een tocht gelopen en zijn gaan kanoën in Valkenswaard. We hebben overnacht in de blokhut van Scouting Eersel. Op zondag sloegen we een balletje op het golfterrein in Bergeijk. Helaas was het weer niet echt behulpzaam, maar dat mocht onze pret niet drukken! Op 14 juni sloten we het seizoen af met een lekkere barbecue op het Scouting gebouw. Onder het genot van een hapje en een drankje is er veel gekletst en gelachen. We toostten op het afgelopen seizoen, de nog komende kampen en weer een nieuw Scoutingjaar!

PlusScouts voorjaar 2011Wilko, 01-07-2011

Het voorjaar van 2011 hebben de PlusScouts weer een grote variateit aan programma’s gehad. In januari was dat een zeer fysiek programma, zelfverdediging! Na een goede en intensieve instructie met veel zweet weten de PlusScouts nu, hoe ze vervelende mensen van zich af kunnen houden. In februari werden we verrast met een flitsende quiz. Hierbij moesten de meest uiteenlopende opdrachten worden uitgevoerd . Variërend van het tekenen van gezegden tot het bouwen van vreemde constructies. Dit alles werd natuurlijk op uiterst fanatieke maar toch sportieve wijze uitgevoerd. Deze avond werd culinair begeleid door fantastische hapjes gemaakt door de BWKR-staf om de PlusScouts te bedanken voor de hulp tijdens de kerstmarkt.

In maart stond “Exclusief Koken” op het programma. Dit om aan te tonen dat we ook iets anders konden koken dan het normale scouting-eten (aardappels met erwten met wortelen, verse worst en appelmoes). We hebben ons gewaagd aan beenham met paprikasaus, gegrilde biefstukjes met couscous, en stoofperen in rode wijnsiroop met roomijs. De groep werd verdeeld in groepjes die elk een verschillend recept moesten maken. Na het harde werken was het tijd om de bereide spijzen tot ons te nemen. Kortom een heerlijke avond. In april is het Paaspop. Enkele PlusScouts zijn al jaren actief als vrijwilliger van dit grootse evenement. Zij hadden voor de PlusScouts een rondleiding achter de schermen verzorgt. Het was zeer interessant om een keer het reilen en zeilen, van zo’n gigantische organisatie, van een andere kant te bekijken.

In mei werden we verwacht bij de Landmansunie (wéér sporten …..). We gingen met de groep een avondje boogschieten. Na een korte instructie (wat lijkt het toch makkelijk) mochten we zelf gaan schieten. We hebben geschoten op verschillende doelen (rozen, eenden, reeën en zelfs het plafond) en de score werd opgeteld. De beste schutter werd verwend met een lekker flesje drinken (nogmaals proficiat).

In juni was er wederom een fysieke activiteit, maar de organisatie heeft het aangename met het nuttige weten te combineren. We moesten een tocht lopen door het Wijboschbroek en tijdens het lopen van de tocht moesten we meteen een tocht uitzetten welke door andere speltakken gebruikt kan worden (info bij Arie en Erwin). Het was een mooie wandeling zonder regen en met veel wind. We hebben onderweg zelfs een ree gezien.

Pagina: 1 | 2