Kerstmarkt 2012Wilko, 30-11-2012, Algemeen

Op zondag 9 december van 10:00 tot 16:00 uur op het scouting gebouw vind onze jaarlijkse kerstmarkt plaats. Deze kerstmarkt is georganiseerd door de jongste leden van Scouting Schijndel.

In het sfeervolle scouting gebouw zijn diverse kerstartikelen zoals kerststukjes, tweedehands kerstspullen, kaarsen, vogelvoer, fakkels allerlei snuisterijen en nog veel meer te koop. Alles wat de kerstdagen zo gezellig maakt kun je er vinden.

Tijdens de kerstmarkt is er voor jong en oud van alles te beleven. Er zal een levende kerststal zijn en kinderen kunnen een lekker broodje bakken boven het kampvuur.

De toegang voor kinderen is gratis en voor volwassenen 1 euro inclusief een kop koffie of thee.

Kortom, de sfeervolle kerstmarkt op zondag 9 december in het scoutinggebouw aan de Smaldonkstraat 10 in Schijndel, is beslist een bezoekje waard!

Jaarverslag 2011-2012Wilko, 01-07-2012, PlusScouts

Op 8 september 2011 werd het nieuwe seizoen van de Plusscouts geopend. Tijdens de groepsavond werd vergaderd over het jaarprogramma van het komende seizoen en was er een diashow van PlusScouts foto's. Op 20 oktober zouden we een excursie gaan maken naar de werkzaamheden omtrent de Zuid Willemsvaart, echter kon dit helaas niet doorgaan en daarom had Arthur een bosspel bedacht. In de Eerdse bossen moesten we, verdeeld in twee teams, kwartetkaarten op bomen prikken. Vervolgens was het de bedoeling om de kwartetkaarten van het andere team te gaan zoeken en zo kwartetten samen te stellen. Overdag zou dit natuurlijk een eitje zijn, maar het werd enigszins moeilijker doordat we het speelden in een pikdonker bos.

Tijdens onze groepsavond op 8 december hebben we wederom een kerststal gepioneerd voor de kerstmarkt van de jongere speltakken. In weer en wind hebben enkele Plusscouts zich hiermee bezig gehouden. Ondertussen waren anderen lekkere hapjes aan het maken zoals kaasstengels en worstenbroodjes. Deze vielen in goede smaak bij de knopers buiten. In januari werden tijdens de Marco-quiz de cognitieve talenten van de Plusscouts onder de loep genomen. De quiz bestond uit diverse onderdelen. Er waren verschillende vragenrondes, maar we moesten ook opdrachten uitvoeren zoals bijvoorbeeld ook een zo hoog mogelijke toren maken van papier, plakband en saté-stokjes. Als slotopdracht werd één van de groepsleden omwikkeld met wc-papier en degene die zich (zonder handen) als eerste wist te bevrijden, had gewonnen. Het was een ontzettend grappige en leuke quiz.

Tijdens het crea-programma op 9 februari konden we verschillende dingen knopen zoals een dasring of een fluitenkoord. Op 15 maart hebben we ons bezig gehouden met het branden van boomschijven welke nu te bewonderen zijn op de deuren in het Scouting gebouw. We zijn 10 mei op excursie geweest naar de Eendenkooi van Familie Gloudemans op de Vlagheide. We kregen uitleg over het vak van kooiker, een rondleiding over het eigen terrein en over de voormailge vuilstortplaats in de omgeving. We hoorden wat de gemeente allemaal van plan was met dit gebied. Dat was erg interessant. We sloten de avond af met een gezellig kampvuurtje op het eiland.

Op 2 en 3 juni vond het PlusScouts weekend plaats. De deelnemers hebben op zaterdag een tocht gelopen en zijn gaan kanoën in Valkenswaard. We hebben overnacht in de blokhut van Scouting Eersel. Op zondag sloegen we een balletje op het golfterrein in Bergeijk. Helaas was het weer niet echt behulpzaam, maar dat mocht onze pret niet drukken! Op 14 juni sloten we het seizoen af met een lekkere barbecue op het Scouting gebouw. Onder het genot van een hapje en een drankje is er veel gekletst en gelachen. We toostten op het afgelopen seizoen, de nog komende kampen en weer een nieuw Scoutingjaar!

Vader-zoon-weekendWilko, 15-04-2012, Welpen 1

Zaterdagochtend verzamelden de welpen en hun papa’s (ja, dit keer allemaal mannen) in Geldrop om daar aan een mooie hike beginnen. Op de lunchpost werd er een estafette gespeeld tussen de kinderen en hun ouders. Waarbij iedereen tien rondjes heeft gedraaid om de jerrycan. Na nog een stuk hike door de bossen kwam iedereen aan op de overnachtingplaats. De kinderen gingen spelen bij het eilandje en de ouders kwamen onder het genot van een kopje koffie of thee bij van de inspanningen. Daarna is er fanatiek levend kwartet gespeeld en Siameesvoetbal. Na deze spellen moest er een echt scouting taakje gedaan worden, hout sprokkelen voor het kampvuur. Ondertussen was de BBQ klaargemaakt en konden de hongerige buikjes worden gevuld. Na de verplichte rust zijn er verschillende spellen op het veld gespeeld. Met onder andere een rondje varen met ‘de burgemeester’ (bootje) rondom het eiland. Als laatste spel van de dag is iedereen naar de bossen gegaan voor een spel was waarbij je vragen kon zoeken. Als afsluiter voordat iedereen ging slapen was er nog een kampvuurtje. De volgende ochtend mochten de welpen de vaders wakker maken omdat die nog lagen te slapen. Na het ontbijt was er tijd voor 'Mooi Weer de Welpen Show'. Hierin werden wensen van welpen gerealiseerd; van het vliegen in een luchtballon tot een boterham smeren met je voeten. Daarna was het tijd voor het actieve oud Hollandse scouting spel 'dikke tamme', waarbij de kinderen tegen hun vaders streden. Na de lunch en het opruimen was er nog tijd voor touwtrekken en Britse bulldog. Als laatste is er in de bossen Stratego gespeeld. Het weekend werd bij het kampvuur onder het genot van een appeltje en wat drinken afgesloten. Moe maar voldaan ging iedereen naar huis.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8